Jak často kontrolovat brzdy?
Brzdy byste měli kontrolovat nebo dát zkontrolovat alespoň jednou ročně. Ale my doporučujeme provádět kontrolu brzdového systému dvakrát ročně, ideální při sezónním přezouvání pneumatik. Nejde však jen o letmý pohled na tloušťku plotýnek a kotoučů, ale i třmenů (kola musí být dolů z náprav), těsnost hydraulického systému, bod varu brzdové kapaliny, kontrolu hlavního brzdového válce a posilovače. Jak jsme již zmínili výše, komponenty brzdového systému jsou podobně jako pneumatiky či stěrače spotřebním materiálem. Šetřit jejich opotřebení a ničení určitě smysl má, ale nechávat je na autě příliš dlouho, protože tloušťkou ještě vyhovují, není nejlepší přístup.
Signály, že brzdy nutně potřebují údržbu
Pro laiky máme několik signálů, podle kterých jasně zjistíte, že vaše brzdy potřebují údržbu. Když svítí kontrolka systému ABS, servis je třeba navštívit co nejdříve. Také tehdy, pokud při brzdění pociťujete třes volantu. Když se na vodě nebo na kluzkém povrchu auto stáčí do strany, když při brzdění uslyšíte divné zvuky. Také tehdy, když se vám na přístrojové desce objeví symbol opotřebení brzdových destiček. Tento jednoduchý systém dnes už má vestavěný většina vozidel. Když svítí, neměli byste na autě jezdit více než 1 000 – 2 000 kilometrů.
Výměna brzdového obložení
Dnešní moderní auta mají kotoučové brzdy. Kotoučové brzdy jsou složeny z dvou hlavních částí – brzdové plotýnky a brzdový kotouč, které se ježděním opotřebovávají. Rychlost opotřebení závisí na způsobu jízdy a také na kvalitě náhradních dílů. Některá vozidla jsou vybavena elektronickými snímači, které řidiče na opotřebení a nutnost výměny upozorní.
Důležitá je tloušťka komponent, kterou stanovuje výrobce. Pokud je tloušťka brzdového kotouče nižší než minimální, brzdové obložení se v důsledku tření přehřívá. Tím se snižuje účinnost brzdového systému. V případě nerovnoměrného opotřebení může být nutná okamžitá výměna brzd. V takovém případě mají některé brzdové destičky nebo brzdové kotouče v důsledku vyššího opotřebení odlišnou brzdnou sílu. To může představovat nebezpečí nehody.
Nezodpovědnost a odkládání výměny brzdového obložení může také vést k vyšším nákladům spojeným s jeho servisem. Zajímavostí také je, že brzdové destičky se ve většině případů opotřebovávají dvakrát rychleji než brzdové kotouče, takže je třeba je vyměňovat častěji.
Jakou funkci má brzdový olej a kdy jej měnit?
Úkolem brzdového oleje, známého také jako brzdová kapalina , je přenášet tlak vytvořený v hlavním válci do brzdových válců a třmenů. Všechny moderní hydraulické brzdové systémy používají brzdovou kapalinu. Je důležité si uvědomit, že po nouzovém brzdění se v brzdovém oleji mohou tvořit bublinky, které snižují účinnost brzdové kapaliny.
Intervaly mezi výměnami brzdového oleje se mohou lišit v závislosti na modelu auta, proto doporučujeme při určování intervalu výměny brzdového oleje vždy postupovat podle pokynů výrobce. Brzdovou kapalinu je obvykle třeba vyměnit po 40 000 – 45 000 kilometrech. V případě, že jezdíte málo, doporučujeme měnit brzdovou kapalinu každé 2 roky.
Zajetí nových brzd
Při výměně brzdového kotouče a brzdových destiček do sebe tyto dvě komponenty brzd nezapadají dokonale. Pokud se brzdové obložení po montáži náhle velmi zahřeje, může se v důsledku tepla deformovat. Po výměně brzdy se proto nedoporučujeme jezdit stejným způsobem jako obvykle. Během prvních 500 kilometrů se proto vyhněte dlouhodobému nouzovému brzdění, než si kotouč a plotýnky sednou
zakoupené na runder.cz 13.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024